Elle-Máijá Tailfeathers«Det var en utfordring å lære seg «Fader Vår» baklengs. Nå føler jeg meg nesten litt som en slags «utburd-buster», selv om jeg slettes ikke er sikker på at jeg hadde tort å gjøre det på ordentlig.» I det siste har hun levd døgnet rundt med hendelser som kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på noen og enhver. Vi ser henne for aller første gang på en samisk scene når Beaivváš viser den iskalde grøsseren «Silbajávri/ Sølvvannet».

” (govas dá olgešbealde, dán ja eará govat das lea H. O. Utsi govven).

Elle-Máija vokste opp i Karasjok, men flyttet til Canada og USA som seksåring. De siste syv årene har hun bodd i Vancouver. Elle-Máija har utdanning fra Vancouver Film School og University of British Colombia og arbeider nå som frilans skuespiller, filmskaper og manusforfatter. Hun har vært skuespiller i filmer som: “White Indians Walking”, “The Guard», «The Reaper», «Shattered» og “Another Cinderella Story», og i 2011 ble hun nominert til “The American Indian Motion Picture Awards” for sin rolle i «White Indians Walking». Nå jobber hun mest som filmskaper, og denne uka har det vært visninger av hennes siste kortfilm «A red girls reasoning» på Vancouver International Film Festival og på Imaginative Film Festival i Canada. Se: http://www.youtube.com/watch?v=wEXYuZQy8qQ – hun vant nylig en pris for filmen på Imaginative Film Festivalas.

Utfordrende og morsomt

I «Silbajávri» spiller hun hovedrollen som Kátja, og vi har spurt henne om hva som har vært den største utfordringen med rollen. «Den største utfordringen er å holde hodet kaldt og fokusere på sitt eget arbeid samtidig som så mye hender rundt deg. Min rollefigur Katja er en veldig omsorgsfull person, og det er forferdelig for henne å oppleve at det skjer grusomme og uforklarlige ting med vennene hennes. På spørsmål om hva som har vært det morsomste med «Silbajávri» svarer Elle-Máija: «Fra jeg var liten av har jeg drømt om å få være skuespiller på Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš og nå er jeg her. Jeg har fått møte så mange dyktige og kreative mennesker her og så får jeg snakke samisk på scenen. Jeg kjenner ikke til noen andre scener, i hvert fall ikke i Canada, der urfolk får bruke sitt eget språk i scenesammenheng, så det er veldig spesielt for meg. I tillegg synes jeg at Halloween-dagen er den morsomste dagen i hele året, så det har vært supert å få jobbe med en grøsser på scenen.»

Elle-Máijá TailfeathersMøte med forskjellige verdener

Du har tatt filmutdanning i Vancouver og har ellers arbeidet mer med film enn med teater. Hva opplever du som de største forskjellene med å jobbe som filmskuespiller og på teaterscenen? «Som filmskuespiller får man ikke prøve ut ting på samme måte som i teatret. Ofte får man bare tildelt et manus der man skal pugge sine egne replikker, og man får ikke møte de andre skuespillerne før den dagen opptakene skal gjøres. Hvis du er heldig får du gjøre dine egne replikker maks to-tre ganger, så er det over. Teaterprosessen er mer naturlig, synes jeg. Vi arbeider med og går igjennom historien kronologisk – slik den er fortalt, mens i filmsammenheng filmes bare enkeltscener og man opplever ikke hele historien før den er ferdig klipt. I teateret er det også sånn at alle – både skuespillere, kreativt team og teknikere, jobber sammen hele veien i en slags kollektiv og veldig kreativ prosess som jeg liker å være en del av.» Hva er de største forskjellene mellom å arbeide i Vancouver og her på Beaivváš?«I Vancouver er det mye mer stress enn det er her. Her har vi tid nok til å gå dypere inn i materialet og det liker jeg. I «Silbajávri» produksjonen er det et stort kreativt team, og det synes jeg er spennende».

Planer for fremtiden

Etter at hun er ferdig med arbeidet på Beaivváš drar Elle-Máija tilbake til Vancouver. Der skal hun arbeide videre med manuset til «A red girls reasoning» og utvikle det til en langfilm. I tillegg har hun en kontrakt med Museum of Antropology i Vancouver om å lage en utstilling om kunst laget av urfolksungdom. Vi ønsker Elle-Máija Tailfeathers lykke til og gleder oss til å høre og se mer fra henne i fremtiden.