Kostymene står prisbelønte kostymedesigner Berit Marit Hætta for (bilde, klikk for et større bilde). 7 forskjellige karakterer skal bekles, og det gjøres under ledelse av Hætta. Hun har vært innom Beaivváš opptil flere ganger, første gang i forestillingen Gumpegoddi/Ulvedreperen i 1993. I 2000 ble hun da også beæret med Heddapris for beste kostymedesign i Beaivváš forstillingen Vølunds saga.

Her til høyre ser vi skisse til kostyme til hovedkarakteren Allaq, som da gjøres av Ingá Márjá Sarre. Klikk på bildet for å få se skissen noe nærmere. Klikk her for å få se en enda større versjon av skissen.

Og som om ikke det er nok “typisk Beaivváš”, i veldig positiv forstand, så er scenefortellingen også noe som glir rett inn i Beaivváš sitt signalament; mytisk og mystisk, bygd på samiske myter og fortelling. For det er det nemlig også i Allaq, i aller høyeste grad. 3 forskjellige myter, fra både samiske, grønland-inuitisk og alaska-indiansk kultur. 

Allaq – drømmen om den store kjærlighet, er skrevet av sørsamiske Cecilia Persson og det er teatersjef Haukur J. Gunnarsson som står for regien.

Så det borger for romantikk, erotikk, håp, konflikter, men overskygget, heldigvis, av den store kjærlighet, når Beaivváš nok en gang har urpremiere, denne gang 26. Februar 2010, på forestillingen Allaq.

Harde fakta:

Skrevet av Cecilia Persson

Nordsamisk oversettelse: Magne Ove Varsi

Regi: Haukur J. Gunnarsson

Komponist: Kristin Mellem

Scenografi: Bernt Morten Bongo
Kostymedesign: Berit Marit Hætta

Lysdesign: Øystein Heitmann
Koreografi: Indra Lorentzen

Skuespillere:

Inga Márjá Sarre, Niillas Holmberg, Nils Henrik Buljo, Iŋgor Ántte Áilu Gaup, Egil Keskitalo, Mary Sarre

 Turneplan (klikk for å se)

Urpremiere i Kautokeino 26.02.2010